Forlaget Ny Havn · v/Jørgen Duus · Voldboligerne 2, 2. · 1426 København K
 
Forside Guder til alle Husker du
vor skoletid?
Håndværk
- da det var håndens værk
Håndværk
- da det var håndens værk 2
 
Håndværk - da det var...
Fødevarer
Beklædning
Bolig-husgeråd-transport
- Murer 122
- Stenhugger 138
- Brolægger 142
- Gørtler-Metalstøber 146
- Blikkenslager 160
- Glasmager 170
- Glarmester 181
- Tømrer 190
- Snedker 202
- Bødker 214
- Skibstømrer 222
- Hjul- og karetmager 234
- Smed 244
- Maler 256 =>
Service
Anmeldelser

  Pris: 295 kr. - 318 sider.
  Køb den i boghandelen
  ISBN 87-988972-0-9


Maler

Maleren fremstillede selv farver af pigmenter og bindemidler. Pigmenterne fik han i klumper, som han selv måtte finmale, jo finere de blev malet, desto bedre blev farven. Det var lærlingens opgave at rive pigmenterne. Det foregik på en marmorflise, hvor farveklumperne blev hældt ud, og med en løber blev pigmenterne pulveriseret. Løberen var en let kegleformet sten, der var slebet helt glat forneden, og den blev kørt i rundkreds over farven på flisen, og af og til skubbede man med en spartel kornene ind midt på flisen. Hvis der ikke var andet at lave på værkstedet om vinteren, kunne man altid sætte lærlingen til at rive farver og så gemme dem i bøtter med låg, så man havde nok til sommerens forbrug. Når de skulle bruges, blev de blandet med bindemidlet, og efter hvilket bindemiddel, der blev brugt, talte man om en oliefarve (linolie), lak-, lim- eller kalkfarve. Nogle steder brugte man farvemøller (der mindede om kaffemøller) til at male pigmenterne med, men kornene blev finere, når de blev revet på en flise. Man var dengang ikke klar over, hvor giftige nogle af pigmenterne med bly og arsenik var.
Spartelfarve, der blev påført træet med spartel i stedet for med pensel, kunne laves på følgende måde: på en helt glat stenflise blev vandreven kridt med en spartel blandet med flormelsklister og derefter arbejdet grundigt sammen med løberen. Derpå arbejdede man på en anden flise kridt grundigt sammen med fernis, og så rev man de 2 blandinger sammen for til sidst at tilsætte tørrelse.
Læs videre i bogen: 12 sider, 18 billeder, beskrivelse af faget og 5 beretninger fra malere i 1890´erne.